Bronie dystansowe – poradnik

Social share: Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on Twitter

Nie wiem jaka broń będzie użyta w trzeciej wojnie światowej, ale czwarta będzie na kije i kamienie.” Albert Einstein

Zaczynam od tego jakże znanego i wymownego cytatu nie bez powodu – świat Crossout’a to świat wymęczony wojnami i kataklizmami, świat gdzie nie mamy klasycznych czołgów, samolotów i innych machin zniszczenia. Tutaj, niemalże od zera, sami musimy stworzyć broń i wyszkolić w niej swojego pomocnika, by móc przetrwać na polach bitwy.  Dziś omówimy bronie dystansowe.

CHARAKTERYSTYKA BRONI

Każdą broń charakteryzuje kilka informacji, które widać na poniższym obrazie.

Power Score – punkty reputacji – każdy element naszego pojazdu, niezależnie od tego czym jest (kabiną, podwoziem, kołami lub gąsienicami, strukturą inaczej pancerzem, czy wyposażeniem) posiada owe punkty. Ich suma decyduje o tym z jakimi graczami przyjdzie nam walczyć. Im lepsza broń, tym punktów PS będzie więcej.

Damage – obrażenia – tu sprawa jest jasna, pasek pokazuje jak dużo obrażeń zadajemy jednym strzałem. Każdy rodzaj broni zadaje różne obrażenia, czasem dochodzi bonus w przypadku unikalnych (fioletowych) lub lepszych rodzajów uzbrojenia.

Fire rate – szybkostrzelność – ilość wystrzeliwanych pocisków na sekundę. Machine gun i minigun mają największą szybkostrzelność, z kolei działa, rakiety (w tym rakiety kierowane) mają obniżoną szybkostrzelność, by broń mogła ostygnąć po strzale. Jest to także element balansu, aby nie były zbyt dobre (Over Power)

Range – zasięg – niektóre rodzaje broni, jak shotgun są skuteczne tylko na bliskim dystansie, inne jak działa, czy rakiety są zdolne do rażenia celów na dalekich dystansach. Dodatkowo im lepsza broń w danej klasie tym zasięg może wzrastać.

Accuracy – celność – parametr powiązany z zasięgiem ostrzału. Im dalej do celu tym niższa celność. Dodatkowo machine gun, minigun, autocannon charakteryzują się tym, że im dłuższa seria na duże odległości tym celność mniejsza.

Time to overheating – czas do przegrzania broni – cecha ważna dla  machine gun, minigun, autocannon, gdzie dłuższe serie szybko je nagrzewają. Gdy dojdzie do przegrzania, broń musi ostygnąć więc ogień zostaje przerwany. To ważny parametr, szczególnie gdy w ferworze walki każdy strzał może zadecydować o potencjalnej wygranej. Punkt przegrzania można kontrolować używając dwóch rodzajów radiatorów:

  • weapon radiator – wydłuża czas ostrzału do przegrzania, ale też zwiększa czas stygnięcia
  • weapon cooler – skraca czas stygnięcia broni

Warto stosować oba rodzaje, to znacząco wzmacnia naszą siłę ognia. Jeśli nie możemy ich użyć, bo chcemy grać pojazdami z niskim PS, bądź nie mamy wolnej energii – wtedy strzelając staramy się nie doprowadzać do przegrzania broni. Zwykle wystarczają dwu, trzy-sekundowe serie.

Max ammomaksymalna ilość amunicji – część broni ma ograniczoną ilość amunicji. Są to: działa, wyrzutnie rakiet, wyrzutniki granatów, minigun Reaper (dostępny u jednej z frakcji – Nomadów) oraz moździerz. Ilość pocisków lub rakiet zależy od jakości broni, im lepsza tym mniejszy ich zapas. Na szczęście można zwiększyć ich ilość stosując paczki amunicyjne.

Niemniej ważne są pozostałe parametry broni:

Structure – struktura/wytrzymałość – ilość obrażeń jaką może przyjąć na siebie broń nim zostaje zniszczona.

Energy drain – broń do działania potrzebuje energii. Jej ilość zależy od rodzaju broni. Dla przykładu podstawowy machine gun potrzebuje 2 jednostki energii, shothun 3, a cannon aż 5 jednostek. Dodatkowo im wyższa jakość danej broni tym więcej energii będzie potrzebować. I znów przykład: Biały machine gun (Hornet, Chord) – 2, niebieski (Vector) 3, fioletowy (Spectre) 4.

Mass – masa – każdy element pojazdu ma swoją masę. Warto pamiętać, by nie doprowadzać do przeciążenia pojazdu, bowiem straci on na mobilności oraz przede wszystkim na przyspieszeniu

RODZAJE BRONI

Przejdźmy teraz do omówienia rodzajów broni:

Machine gun – klasyczny karabin maszynowy. Charakteryzuje się przeciętnymi obrażeniami na strzał, także zasięg ostrzału nie jest imponujący. Ale dzięki kombinacji szybkostrzelności i dość długich serii do przegrzania, pozwala na skuteczną walkę na bliskim i średnim dystansie. To właściwie najbardziej uniwersalna broń dostępna w grze. Pojedynczy karabin niewiele zdziała, ale zestaw kilku (ilość zależna od preferowanego PS pojazdu oraz jego energii całkowitej) potrafi przydusić przeciwnika do wszelakich osłon, a walce na krótkie dystanse w miarę szybko rozbrajać i dobijać. Broń dobra do odstrzeliwania kół przeciwnikowi oraz zdejmowania dronów (o nich w kolejnym wpisie). Trzeba pamiętać o tym, by nie doprowadzać do jej przegrzewania, gdyż na większe dystanse długie serie są nieskuteczne. Karabiny mają nielimitowana amunicję.

Shotgun – strzelba. Bardzo nieprzyjemna dla przeciwnika broń, o ile dojedziemy do niego na krótki dystans. Połączenie obrażeń z dużym rozrzutem salwy potrafi bardzo szybko rozbroić wroga ze wszystkiej broni, dodatkowo można szatkować mu kabinę, bądź inne wrażliwe elementy jak zbiorniki paliwa. Jest wręcz idealna do zdejmowania kół, a więc przydatna przy unieruchamianiu ofiary. Strzelba bardzo się przydaje, gdy przeciwnik stosuje latające drony, rozrzut salwy pozwala na szybkie pozbywanie się tych „szkodników”. Niestety im większa odległość do przeciwnika tym szanse na zadanie obrażeń, nie mówiąc o krytycznych uszkodzeniach, spadają drastycznie. Strzelby mają nielimitowaną amunicję.

Autocannon – działko automatyczne – ta broń to połączenie obrażeń klasycznych dział z szybkostrzelnością karabinów maszynowych. Na dłuższe dystanse potrafi zaskoczyć przeciwnika seriami obrażeń (podobnie jak w przypadku karabinów dłuższe serie powodują utratę celności). Na krótkich jest mało przydatna z racji dość długiego czasu obrotu broni na podstawie. Także depresja lufy nie zawsze pozwala na atakowanie celów tuż przy naszym pojeździe. W obecnej formie rzadko spotykana w bitwach, o ile nie ma misji, która ją wymaga. Działka mają nielimitowaną amunicję.

Minigunich zaletą nie są obrażenia na strzał. Przewagą minigunów nad karabinami maszynowymi jest szybkostrzelność oraz długość serii do przegrzania. Grad pocisków jakie trafiają w przeciwnika bardzo szybko wysysa zeń życie co powoduje, że ciężko się przed nim obronić. Pojedynczy minigun jest niewiele wart, ale zestaw dwóch lub trzech, podobnie jak z karabinami maszynowymi, potrafi skutecznie niszczyć każdy pojazd. Są dwa rodzaje  minigunów – fioletowy ma nieograniczoną amunicję, złoty ma zapas 260 pocisków, który można zwiększać za pomocą skrzynek amunicyjnych.

Cannon – działo – klasyczne działo jakie wszyscy znamy. W grze mamy dwa ich rodzaje – pierwsze to stacjonarne, ze znikomym ruchem na boki. Gdy mamy takowe celujemy skręcając pojazdem w kierunku przeciwnika.  Drugi rodzaj posadowiony jest na obrotowej podstawie, więc do celowania nie musimy się obracać. Broń bardzo niebezpieczna, zwłaszcza w sprawnych rękach. Czy na krótkim, czy na dalekim dystansie potrafi jednym strzałem rozebrać z broni przeciwnika. Do tego obrażenia na strzał, które słabsze pojazdy potrafią zdjąć jedną salwą. Jeśli pojazd ma wystarczającą ilość energii warto zastosować dwa albo i trzy działa. Taka siła ognia bardzo szybko „zaprasza do garażu” graczy, który nieopatrznie wyjadą wprost pod lufy. Działa mają ograniczoną ilość pocisków, którą można zwiększyć za pomocą skrzynek amunicyjnych.

Rockets – rakiety – dzięki sile ognia potrafią skutecznie uprzykrzać życie przeciwnikom. Rozróżniamy trzy rodzaje wyrzutni rakiet:

  • niekierowane – najprostsze rakiety, wystrzeliwane salwą po dwie lub więcej na raz. Zadają spore obrażenia o ile trafią, bowiem ich celność wraz z dystansem bardzo szybko maleje. Zaletą jest możliwość ukrycia w sposób niemalże uniemożliwiający ich zniszczenie. Czas pomiędzy salwami jest na tyle krótki, że jesteśmy w stanie zasypać rakietami kilku przeciwników.
  • kierowane przez gracza – tu mamy tylko jedną takową – fioletowy TOW. Po strzale rakietę prowadzimy klawiszami sterującymi pojazdem (prawo/lewo). Mamy określony czas/dystans po którym rakieta przestaje być sterowalna. Tor lotu nie tak łatwo jest korygować, ale we wprawnych rękach TOW jest śmiertelnie niebezpieczną bronią (o ile trafi w kabinę lub inny wrażliwy element pojazdu). Co prawda jak każdą rakietę mamy szansę zestrzelić, dodatkowo otrzymując komunikat o jej zbliżaniu, ale nie zawsze jest czas lub sposobność aby zareagować.
  • samosterujące – przed strzałem oznaczamy przeciwnika, a rakiety same podążają do celu. W tym wypadku najlepiej grać na otwartej przestrzeni, a cel niech nie może znajdować się zbyt blisko, inaczej parabola lotu rakiet uniemożliwi trafienie.

Rakiety mają ograniczony zapas amunicji, warto więc korzystać ze skrzynek amunicyjnych zwiększających ich ilość.

Grenade launcher – wyrzutnik granatów – broń o wiele bardziej poręczna od dział. Nie zadaje takich obrażeń, ale dzięki rozmiarom i możliwości swobodnego obrotu, potrafi znaleźć się w każdej sytuacji. Celność na dystansie zbliżona do strzelb więc odradzam snajpienie, szczególnie gdy mamy wyłącznie granatnik. Najlepiej stosować w kombinacji z karabinami lub strzelbami. Ma ograniczony zapas amunicji więc warto pamiętać o zabraniu skrzynki amunicyjnej.

Howitzer – moździerz – broń dalekiego dystansu. Obecnie mamy tylko jeden moździerz w grze, we frakcji Steppenwolfs, w kategorii złotego wyposażenia. I cieszę się, że jest tylko jeden 😀 Moździerz atakuje cele wyłącznie na dalekich dystansach, na krótkich z racji trajektorii lotu pocisków nie mamy szans na trafienie. Salwa trafia nie tylko cel, ale i spory obszar wokół niego – więc grupka przeciwników stojąca obok siebie może stracić sporo życia albo i pojazdów jeśli weźmiemy ich na cel. Obrażenia są poważne, wyświetlenie zadanych uszkodzeń poniżej 500 to rzadkość. Do tego szybkostrzelność powoduje, że nie mamy dużo czasu na zmianę pozycji. Na szczęście lub nieszczęście zapas pocisków jest mizerny, ledwie na 6 salw. I znowu sytuację ratuje skrzynka, a raczej skrzynki amunicyjne.

To tylko część broni jakie są dostępne w grze. Dochodzą jeszcze bronie kontaktowe jak piły i wiertła, czy drony jeżdżące oraz latające. Ale o tym w kolejnym wpisie.

Pamiętajcie, że nie musicie iść drogą jaka nadaje gra lub koledzy z drużyny. Warto wejść na chwile do każdej frakcji i wybierając „Vehicle blueprints” przejechać się każdym pojazdem. Test drive przenosi nas na swego rodzaju poligon, gdzie podstawowym celem jest nasz własny pojazd. Gdy klikniemy klawisz „O” jak Olga pojawią się boty, na których także możemy wypróbować broń z testowanych machin. W ten sposób znajdziemy środek „łagodnej perswazji”, który nam najbardziej pasuje. Zawsze możemy też zajrzeć do Exhibition, gdzie gracze publikują swoje konstrukcje.

Powodzenia i do zobaczenia w bitwach!

Social share: Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on Twitter

Xandrass

Zapalony gracz w gry sieciowe jak Armored Warfare, War Thunder, ostatnio Crossout. Poza tym symulatory jak Euro Truck Simulator 2, RPG typu Wiedźminy, Skyrim, Gothic, Risen, strategie pokroju Age of Empires II lub Anno 1701. Filmy od s-f po horrory byle nie usypiały i nie były z Bollywood, muzyka elektroniczna Vangelisa, Jarre’a

  • BROWAR_79

    może być 🙂 z tym że zabrakło jeszcze jednego rodzaju broni 🙂 a mianowicie broni bezpośredniego starcia jak piły, wiertła itp 🙂

  • Maciej Karpiński

    Całkiem ciekawy artykuł. Ja osobiście preferuję bronie średniego dystansu Vectory itp 🙂
    Działa i rakiety mają ten mankament, że mają mało pocisków. Jak się skończą to jesteś praktycznie bezbronny.

  • Gwozdziu944

    no to można się dużo dowiedzieć

  • Marcin Grabowski

    przydatne informacje można na tej stronie znaleźć

  • Wiertlo

    Ciekawe, kiedy twórcy wprowadzą nowe wyposażenie.

    • omronTM playgames

      słyszałem że to ma być dopiero początek broni, ja czekam na nowe kabiny

  • omronTM playgames

    dobry poradnik 🙂

  • G.Revvnar

    Dobrze rozpisane, widać że ktoś przy tym się postarał

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Ci najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij